BERJEMAAH DI MASJID / SURAU LEBIH UTAMA
Sembahyang jemaah di masjid adalah lebih utama bagi lelaki daripada di rumah, kecuali sembahyang sunnat.
Sabda Rasulullah s.a.w.
Maksudnya: Dari Zaid bin Sabit r.a. bahawasanya Nabi s.a.w bersabda: Sembahyang kamu wahai manusia di rumah masing-masing, kerana sesungguhnya yang seutama-utamanya ialah sembahyang manusia itu di rumahnya, kecuali sembahyang yang difardukan.
Riwayat – Bukhari dan Muslim.
Dalam sepotong hadith lagi, Rasulullah s.a.w. menerangkan lima perkara atau pengurnian akan diberikan kepada sesiapa yang sembahyang lima waktu berjemaah di masjid / di surau, sebagaimana sabdanya:
Maksudnya: Barang siapa sembahyang lima waktu berjemaah, maka baginya lima perkara (hadiah) :
Pertama: dia tidak ditimpa kefaqiran di dunia.
Kedua : Allah membebaskan dia dari seksa kubur.
Ketiga: dia akan menerima kitab catatan amal dengan tangan kanannya.
Keempat: dia melalui jambatan ( silatul mustaqim ) sebagai kilat yang menyambar.
Kelima: Allah memasukkannya ke syurga tanpa hisab dan seksa.
( Darratun Nasihin )
HUKUM MERINGAN-RINGANKAN SEMBAHYANG BERJEMAAH
Sesungguhnya sembahyang berjemaah itu adalah sunat mukkad yang sangat dituntut oleh syariat dan hukum mendirikannya adalah fardu kifayah. Jadi, jika sekiranya sesebuah kampung itu tidak mendirikan jemaah, maka seluruh penduduk kampung itu menanggung dosanya kerana sembahyang berjemaah itu termasuk syiar dan lambang keagungan agama. Dan ada sebahagian ulama meletakkan hukum sembahyang berjemaah hukumnya adalah: fardu ain, iaitu wajib.
Sebagaimana telah difirmankan dalam al-Quran al-karim:
Maksudnya: Dan dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan ruku’lah beserta orang-orang yang ruku’.
( Ayat 43,Surah al-Baqarah )
Sabda Rasulullah s.a.w.
Maksudnya: “barang siapa meringan-ringankan sembahyang berjemaah maka Allah akan membalasnya dengan dua belas kecelakan:
Tiga ketika di dunia, tiga ketika hendak mati, tiga ketika dalam kubur dan tiga ketika di hari qiamat.
Adapun tiga ketika di dunia ialah :
1. Allah ta’ala menghilangkan berkat dari usaha dan rezkinya.
2. Allah mencabut cahaya orang-orang saleh daripadanya.
3. Dia dibenci oleh orang mukmin.
Adapun tiga ketika hendak mati (sakaratul maut) ialah :
1. Ruhnya dicabut sedang dia dalam keadaan sangat dahaga walaupun telah minum air seluruh sungai.
2. Merasakan sangat sakit ketika dicabut ruhnya.
3. Dia dikhuatirkan hilang imannya. Ketika berlindung kepala Allah ta’ala.
Adapun tiga ketika dalam kubur ialah :
1. Soalan malaikat Mungkar dan Nakir sangat menyulitkan.
2. Kuburnya menjadi sangat gelap.
3. Kuburnya menghimpit hingga bercantum tulang-tulang rusuknya.
Tiga ketika di hari kiamat :
1. Hisabnya sangat menyusahkan.
2. Allah Ta’ala murka kepadanya.
3. Diseksa oleh Allah Ta’ala dengan api neraka. Kita berlindung kepada Allah.
Dalam sepotong hadith lagi Rasulullah s.a.w. bersabda:
Maksudnya: “telah datang kepada malaikat jibrail dan mikail alaihis salam seraya berkata: Hai Muhammad, sesunggunhnya Allah Ta’ala telah mengirimkan salam kepadamu dan Dia (Allah) berfirman: “Orang yang meninggalkan sembahyang jemaah dari ummatmu tidak akan mendapat bau harumnya syurga meskipun amalnya lebih banyak daripada amal penduduk bumi, dan orang yang meninggalkan berjemaah itu dikutuk di dunia ini dan di akhirat kelak”.
Marilah kita sama-sama mengambil ikhtibar dan beramal daripada apa yang difirmankan oleh Allah s.w.t, dan yang telah disabdakan dalam banyak hadith Nabi besar kita Muhammad s.a.w. Janganlah kita menjadi orang yang berilmu tetapi dengan ilmu yang kita ada lebih menyesatkan dan menjauhkan diri kita beribadah kepada Allah s.w.t. Muda-mudahan dengan peringatan yang saya kongsikan ini,diri saya yang terlebih dahulu dapat mengamalkannya.. Amin Ya Rabb... Wallahu Ta'ala A'alam...